Richard Groenendijk - Recensies

Algemeen Dagblad, 30 november 2017 (Arno Gelder, *****)
Richard Groenendijk is een topkomiek
In een decor van gouden, gedrapeerde gordijnen en een Rococosofa en gestoken in een opzichtig feestpak, gidst de entertainer de zaal door de twijfels in zijn bestaan, dat wordt gekenmerkt door zijn angst dierbaren te verliezen. Bovendien kan hij, de romanticus met een hang naar nostalgie, “slecht tegen verandering” en valt het hem zwaar “nee te zeggen”. Dat leidt tot een hilarische conference, waarbij zijn misplaatste aanwezigheid op een hip feest, gedrenkt in drank en drugs, zonder meer tot het geestigste behoort dat dit jaar op de cabaretpodia is te zien. (…)
Groenendijk creëert een sfeer waarbij zijn gehoor als het ware bij hem op de koffie is. Een volkomen ontwapenende gastheer bij wie je je thuis voelt. Daarmee dwingt hij de onvoorwaardelijke loyaliteit van zijn toehoorders af. De lach is bij Groenendijk een schaterende, maar evenzeer een ongemakkelijke als hij spreekt over dementie, euthanasie en de weerzinwekkende elektronische verwensingen die hij op social media naar het hoofd geslingerd krijgt, steevast over zijn homoseksuele geaardheid. In ‘Om alles!’ bewijst Richard Groenendijk met zijn authentieke stijl tot de grote komieken van ons land te behoren.

de Volkskrant, 4 december 2017 (Joris Henquet, ****)
Richard Groenendijk brengt hoogstaand amusement met scherp randje
De comedystijl van Richard Groenendijk wordt getypeerd door de talloze bizarre formuleringen waarmee hij zijn verhalen volstopt. (…)
Met zijn snelheid, sterke timing en arsenaal aan stemtyperingen heeft Groenendijk het vermogen een zaal te laten brullen van het lachen. Dat doet hij dan ook veelvuldig in ‘Om alles!’, een ijzersterke voorstelling in een kleurrijk showdecor. (…)
In de regie van Wimie Wilhelm zijn de lach en de traan fraai in balans: nadat Groenendijk hilariteit heeft gecreëerd schakelt hij soepel naar een ontroerend, prachtig gezongen luisterliedje. (…)
Soms haalt Groenendijk lekker vilein uit, zoals naar zijn medeveertigers die het uitgaansleven vol drank en drugs maar niet gedag kunnen zeggen, terwijl hun jonge kinderen daar zichtbaar onder lijden. Hier geeft Groenendijk zijn hoogstaande amusement een scherp randje.

NRC Handelsblad, 4 december 2017 (Dick Zijp, ****)
Groenendijk zou best vaker mogen zingen
Toen actrice Fien de La Mar op 67-jarige leeftijd van twee hoog naar beneden sprong en haar in het ziekenhuis gevraagd werd naar het waarom, antwoordde zij: ‘Om alles’. Deze uitspraak vormt het uitgangspunt van Groenendijks gelijknamige tiende cabaretsolo, waarin hij de onbestemde angst voor het leven beschrijft die hem elke dag weer overvalt. Dit klinkt misschien ernstig, maar in Groenendijks nieuwe voorstelling valt er ontzettend veel te lachen. Groenendijk heeft zijn angsten en onzekerheden verwerkt tot fantastische comedy, waarin hij zichzelf noch zijn omgeving spaart. (…)
Ter afwisseling van de conferences zingt Groenendijk ook nog twee wonderschone liedjes, waaronder Brigitte Kaandorps ‘Zeewind’, over de dood van een geliefde. Dat zingen zou Groenendijk vaker mogen doen. (…)
Al met al levert Groenendijk met ‘Om alles!’ opnieuw een zeer geslaagd programma af.

De Telegraaf, 4 december 2017 (Esther Kleuver, ****)
Een grote verdwijntruc
Als een volleerd illusionist laat Richard Groenendijk aan het begin van zijn nieuwe voorstelling ‘Om alles!’ zijn lieftallige assistente verdwijnen. Er zijn in vijftien jaar tijd veel mensen uit zijn leven verdwenen. Alleen komen de meesten van hen, in tegenstelling tot zijn assistente, nooit meer terug. (…)
Het is de serieuze onderstroom in een verder weer erg grappig programma. (…)
Hij kan als geen ander een lekker sfeertje neerzetten, zoals wanneer hij geanimeerd vertelt over een extravagant feest in een Rotterdams penthouse waar hij verzeild raakt. Maar ook de vileine grappen zijn bij hem nooit ver weg. (…)
Richard Groenendijk gedijt op het podium en trakteert zijn publiek wederom op hilarische verhalen en mooie liedjes. Daarbij gaat hij ernstige onderwerpen zeker niet uit de weg, al verbindt hij er voor de zekerheid meestal dan toch maar wel een grap aan.