In het nieuwe theaterseizoen worden er weer operacursussen aangeboden door de Vrienden van het ATLAS Theater. De cursussen zijn verweven met de nieuwe voorstelling Orphée et Eurydice van de Nederlandse Reisopera op donderdag 25 april 2024.

Transitie van waarden en ideeën
Euridice heeft recht op hetzelfde leven als Orfeo, maar dat recht is haar ontzegd. Zij is als het ware dood verklaard. Uit die dood zal zij moeten opstaan. Met behulp van Orfeo. Dat mislukt, omdat de wetgeving hun ontmoeting in de weg staat. Daarom moet er een nieuwe vorm van samenleven komen. Met nieuwe waarden en nieuwe ideeën. Anno 2023 zijn wij daar opnieuw aan toe. Daarom de keuze voor vier opera’s die voortkomen uit eerdere transities.

  • wo 31 jan: Admeto / Händel
  • wo 14 feb: Alceste / Haydn
  • wo 20 mrt: Il Mondo della Luna / Haydn
  • wo 3 apr: Nina / Paisiello
  • wo 17 apr: Orfeo ed Euridice Aangeboden door de Vrienden

Boek nu!
De kosten van deze cursus zijn voor Vrienden € 113,50 en voor niet-Vrienden € 133,50,- dit inclusief de voorstelling van de Nederlandse Reisopera. Alleen de cursussen bezoeken? Dan betaal je als Vriend € 80,00 en € 90,00 als niet-Vriend. Reserveren kan alleen via de Theaterkassa middels telefoonnummer +31 (0)591 850 856 of info@atlastheater.nl

De operahelden Admètos en Alkestis helpen u kiezen!
Admeto / G. F. Händel / 1727
Alceste / Chr. W. von Gluck / 1767

 

Cursusdata:
wo 31 jan: Admeto / Händel
wo 14 feb: Alceste / Haydn

 

Euripides (ca. 480 v.Chr. - ca. 406 v.Chr.) schrijft in 438 v.Chr. zijn eerste grote tragedie: Admètos en Alkestis. De namen zijn niet zomaar gekozen. Het zijn de twee grote krachten die de maatschappij van de mens beheersen.

 

Admètos: ongetemd en ongehuwd;

 

Alkestis  : afweer en weerstandsvermogen.

 

Beide krachten zijn volledig ingebed in de natuurlijke orde en zijn derhalve gedwongen om met elkaar samen te werken. En juist daar wringt de schoen, omdat die samenwerking geen onderdeel is van de natuurlijke orde. De samenwerking van Admètos en Alkestis is een vrije keuze van de vrije wil van de mens. In de Westerse cultuur werken de beide krachten veel beter samen dan in vele andere culturen.

 

Om besluiten te nemen over een nieuwe ordening van de Nederlandse samenleving. Opnieuw kunnen wij wegen welk gewicht wij gaan toekennen aan Admètos en welk gewicht wij hechten aan Alkestis.

Il Mondo della Luna
Joseph Haydn / 1777

 

Cursusdatum: wo 20 mrt

 

Hoe vertel ik het mijn vader? Hoe vertel ik de vorige generatie dat de wereld is veranderd? Hoe vertel ik dat wij fundamenteel anders moeten leren kijken, zien en waarnemen? Door een naïeve en conservatieve vader mee te nemen naar het nieuwe leven op de maan. Daar maken de ouders niet langer de dienst uit. Daar wordt rekening gehouden met de wil van de jongste generatie. Zeker als het gaat om de keuze van de eigen toekomst, dat is ook de keuze van een echtgenoot. Drie dochters leiden vader Buonafede / de Goedgelovige “op de maan“ om de tuin.

 

Een verrukkelijke comedie van Joseph Haydn en Goldoni.

Nina
Giovanni Paisiello / 1790

 

Cursusdatum: wo 3 apr

 

Een absoluut pareltje uit de 18e eeuw. Zo expliciet als bij Paisiello is het gebroken vrouwenhart nooit behandeld. Het verhaal: Nina lijdt zeer ernstig aan de gevolgen van een gebroken hart. Haar minnaar had de instemming van haar vader. Maar haar trouwdag wordt verstoord door een veel rijkere en veel invloedrijkere man. Haar vader breekt zijn woord en dwingt haar tot een andere keuze. Er volgt een duel waarbij de oorspronkelijke minnaar het loodje legt. Hij verdwijnt en laat Nina smachtend en zuchtend achter. Nina doet goede werken en iedereen is erg lief voor haar. Maar verder komt zij niet.

 

Totdat er goed nieuws komt. De minnaar is niet dood, maar is hersteld en teruggekomen. Hij wacht nu aan de poort in de overtuiging dat Nina met die nieuwe man is getrouwd. Hij kan zijn geluk niet op als hij hoort hoe het Nina is vergaan. De beide geliefden vinden elkaar opnieuw en Nina herstelt van al haar kwalen.

 

Moraal: het geloof in die ene, onvoorwaardelijke liefde is een grotere rijkdom dan welke invloed of bankrekening dan ook.

Orpheo e Eùridicè
Chr. Willibald von Glück / 1762

 

Cursusdatum: wo 17 apr
Aangeboden door de Vrienden

 

De mens is bij zijn/haar geboorte alleen. Hij mist zijn/haar wederhelft. Het masculiene zoekt het feminiene zoals het feminiene het masculiene zoekt. Daarom is Orpheus, de zwervende masculiene mens, altijd vergezeld van zijn lier, het symbool van het feminiene denken en handelen. Zo zoekt Orpheus zijn Eùri Diki, dat is vertaald: het euri/wijdlopig diki/vonnis / het finale oordeel over zijn leven.

 

De Verlichting dwingt de mens tot handelen: hij zal zelf het doodverklaarde feminiene deel van het mens zijn uit de onderwereld moeten halen om het opnieuw tot leven te brengen. Daar faalt de mens. Niet voor eeuwig, omdat de mens anno 2023 opnieuw de kans krijgt om te slagen.

 

De opera over Orfeo ed Euridice is één van de beste hulpmiddelen om onze levensopdracht te verstaan. Omdat wij in de muziek het dichtst bij de goden staan.

Mis niks

Schrijf je in voor de nieuwsbrief van het ATLAS Theater en ontvang alle info over voorstellingen, achtergronden en speciale aanbiedingen!

Bedankt! Je bent nu ingeschreven voor onze nieuwsbrief.